Ćwiczymy głoskę SZ
Ćwiczymy głoskę SZ
Głoska SZ, to jedna z najczęściej wadliwie realizowanych głosek. Może być zastępowana głoskami: S (safa),Ś (śafa), a nawet F (fafa). Lub pomijana zupełnie. Przyczyną zwykle bywa brak odpowiednio spionizowanego języka, który z kolei może być efektem skróconego wędzidełka, zbyt długiego używania smoczka czy butelki (co nie pozwala na wykształcenie się tzw. dojrzałego połykania i utrzymuje masę języka w pozycji niemowlęcej), wady słuchu, lub inne.
Przy prawidłowo realizowanej głosce czubek języka znajduje się za górnymi zębami, a jego boki przylegają do krańców górnych zębów i dziąseł.
Po wywołaniu głoski ćwiczenia zaczynamy od powtarzania sylab:
SZA, SZO, SZU, SZE, SZY
ASZA,OSZO, USZU, ESZE,YSZY, ISZY
ASZ, OSZ, USZ, ESZ, YSZ, ISZ
Później ćwiczymy wyrazy i zdania.
Szkoła szafa, koszyk,myszka,pisz, wąż.
Najważniejsza w ćwiczeniach jest systematyczność i to, aby były dla dziecka formą zabawy, a nie przykrego obowiązku.
Oprac. Agnieszka Leśniak-Stępień
Materiały obrazkowe:
1. E. W Szwajkowscy „Zabawy językowe, które ćwiczą mowę”.
2. B. Dawczak, I Spychała „Szumki SZ, Ż, CZ, DŻ. Zabawy głoskami”.
3. Pomoce logopedyczne dla dzieci-Inez Kijańska.