Gry i zabawy słuchowe
Ponieważ zapowiada się, że stan,w którym obecnie jesteśmy jeszcze chwilę potrwa, chciałam zaproponować Państwu kilka zabaw słuchowych dla dzieci, które można wykonywać będąc z nimi w domu.
W procesie porozumiewania się istotną rolę odgrywa odbiór informacji za pomocą słuchu. Im bardziej "wytrenowane ucho", tym lepsza wymowa, ułatwiona nauka czytania i pisania oraz prawidłowe rozumienie otaczającej rzeczywistości.
Ważne jest, aby rodzice bawili się z dziećmi w rozróżnianie dźwięków z otoczenia (głosów zwierząt, instrumentów muzycznych), ponieważ w ten sposób kształtują ich percepcję słuchową. Zabawy słuchowe są konieczne, aby dziecko posiadło umiejętność prawidłowego mówienia, czytania i pisania.
Pamiętajmy, aby każdą zabawę wykonywać naprzemiennie z dzieckiem.
W ten sposób z nauki zrobimy zabawę!
Ćwiczenia słuchowe możliwe do wykonania w domu:
1. Co słyszysz? Czyli wsłuchiwanie się w ciszę - wyłapywanie dźwięków z otoczenia, np. kapanie wody, tykanie zegara, odgłos jadącego samochodu, włączonego radia; telewizora;
2. Rozpoznawanie i różnicowanie głosów zwierząt np. jak robi kura, jak robi myszka, albo jakie zwierzątko robi muuu, hau hau, koko itd;
3. Wystukiwanie rytmu czyli naśladowanie ilości i tempa uderzeń, np. ołówkiem
w stół, zaczynając od kombinacji 2-3 uderzeń. Dziecko nie powinno widzieć wybijanego rytmu, aby nie wspomagałao się wzrokiem, tylko powinno go wyłapać słuchem i powtórzyć wystukany dźwięk po rodzicu/opiekunie;
4. Wyklaskiwanie rytmu piosenki, wierszyka;
Ćwiczenia słuchowe znacznie ułatwiają dzieciom późniejszą naukę czytania i pisania.
Ze starszymi dziećmi możemy pobawić się tak:
1. Wyróżnianie ilości wyrazów w zadaniu, np. „Kuba ma kota”, „Ula lubi lato”. Można poprosić dziecko, aby policzyło słowa w zdaniu, jaki wyraz jest pierwszy, a jaki ostatni;
2. Zabawa w kończenie słów – podajemy pierwszą sylabę, np. ko-,a dziecko dopowiada brakującą część wyrazu; np. ko-rale, ko-lano, ko-mar itd;
3. Wyróżnianie głosek w wyrazach – najpierw głosek na początku, na końcu, w środku wyrazu, (zabawa dla starszych dzieci);
4. Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną głoskę, np. dach, dom, dywan, deska;
5. Synteza podanych głosek głoskujemy powoli wyraz, a dziecko powinno podać jak brzmi wypowiadany płynnie;
6. Dzielenie wyrazów na sylaby;
6. Układanie rymów do podanych wyrazów np. Anna – wanna, kroki – boki itp;
Samodzielnie można wykonać „Pamięć dźwiękową” jeśli mamy w domu żółte wkłady z jajek niespodzianek
Musi być ich parzysta ilość. Do każdej pary wkładamy te same elementy np. do dwóch wsypujemy groch, do kolejnej pary piasek, do następnej kaszę itd. Zadaniem graczy jest zebranie jak największej liczby par jajek, które wydają taki sam odgłos. Dzieci grając w tę grę uczą się uważnego słuchania i ćwiczą koncentrację.
Agnieszka Leśniak-Stępień
logopeda